Födelsedagskalas på G...

Har precis bakat två rulltårtor som ska bli en tåg-tårta till morgondagens två-årskalas för Noah... Är visserligen en vecka sen han fyllde år, men förra helgen så kunde vi inte ha kalas eftersom jag skulle jobba... Å även fast jag inte kunde jobba pga en dunderförkylning så va det lite kort varsel att dra ihop till ett kalas... Nåväl, imorgon å på söndag e det dax...

Ska bjuda på lite tacos, å så den (förhoppningsvis) tjusiga tårtan... Bara inget händer med rulltårtorna, typ att dom blir knäckebröd eller nått,  så ska jag nog lyckas att garnera dom med lite grädde, frukt å godis så att dom kanske liknar ett tåg lite granna iallafall...

I övrigt så har det varit en underbar jul... Spenderade mkt av julafton i bilen, men så blir det ju när familjen är utspridd... Först på morgonen så åkte jag å Noah till min mormor å hälsade på tomten å fick lite klappar å den traditionsenliga julfrukosten, sen va det bara att ge sig hem å packa (för det är dumt att göra typ kvällen innan, eller tillomed kvällen dessförinnan) göra färdigt pappas julklapp, (gjorde eget godis till honom, å det påbörjade jag faktiskt kvällen innan, men pga att jag av någon anledning inte kunde smälta blockchoklad i vattenbad utan att den blev en stor grynig klump så blev det till att ta tag i det på julaftons morgon) å så ge sig av till min mamma å äta lite jullunch (tacos) få ytterligare ett gäng julklappar å bara ta det lugnt en stund... sen så bar det av till svärmor... där spenderade vi hela kvällen med god mat, julklappar, lite guitarhero å sen blev det lite fika, å sen så blev det sängen... å äntligen på juldagen kunde man kolla lite på julklapparna man fått.... Väldans vilka långa meningar man kan skriva...

Nyår spenderade vi i kompisens föräldrars stuga på kusten... Blev en lyckad kväll, lite tråkigt att alla inte va kvar hela tiden, men va göra? Vi lagade god mat, chilistekta räkor till förrätt å potatisgratäng å nån go kyckling till huvudrätt... till efterrätten gjorde vi det lätt för oss, lite inlagda päron å persikor å after eight å nårra minuter i ugnen fick duga... knappt att vi orkade äta, fast att vi väntade länge länge...

Vi införde en ny tradition oxå... varje par skulle ha med sig en drink var att bjuda på... Vi gjorde "hästspark" eller va nu min svåger kallade den... Den va enormt god iallafall... lite förberedelser krävs dock...

Ingred:
en 7a sprit
en halv liter vatten
två påsar svart vinbärste
2 dl konc apelsinjuice
2 dl konc citronjuice
3 msk socker
fruktsoda

Gör så här:
koka vattnet å lägg i tepåsarna, låt det dra en stund, blanda i socker. häll i apelsin- och citronjuice samt spriten... Rör runt å lägg i en plastlåda, typ en glasslåda... Ställ i frysen.. Vet inte hur länge det ska vara i frysen för att det ska va tillräckligt fryst, men när jag gjorde våran så gjorde jag det kvällen innan... När det är klart är det typ som 'slush puppy'... Lägg sen önskad mängd 'slush' i ett glas å fyll upp med fruktsoda... RIKTIGT GOTT!!!

Va drinkarna mina vänner gjorde heter har jag ingen aning om... Men dom flesta va riktigt goda.. det va en som inte va nån höjdare... Men det tyckte inte hon som gjorde den heller, så jag har bara lite dåligt samvete att jag hällde ut hälften i slasken... Å måste tillägga att hon bara drack ett par munnar av sin...

Nää... nu känner jag att jag inte orkar skriva mer, blev verkligen bra mkt mer än vad som va tanken...

Nu måste jag torka golven å se om ajg kan få lite ordningåreda tills kalaset imorgon...

Kommentarer
Postat av: Maria

he he du skojja inte när du sa långt! :) jag trodde du menade typ 2 rader! :P Natti natti!

2009-01-09 @ 22:51:26
URL: http://whatitslike.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0